Pages

Thursday, July 29, 2010

my life your life...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Dalam 3-4 hari ini (cuti sem yang amat panjang), fikiranku berkecamuk.hati tidak tenang.kadang-kadang dirasakn seluruh fikiran dan semangat terbang melayang..aku ‘melihat’ tapi tidak memerhati..aku ‘mendengar’ tapi masuk telinga kanan keluar telinga kiri.Diriku di sini tapi ‘diri’ sebenar berada di tempat lain.

Ya Allah,ia amat menyeksa diriku.aku seakan-akan tidak hidup.tenggelam dalam dunia yang direka sendiri demi menyelesaikan permasalahan yang bagiku amt rumit dan berat.Orang disekeliling aku abaikan,perbincangan jug amenjadi kusut dan berterabur,apa yang keluar dari mulut tidak difikirkan dahulu..teruknya keadaan aku.tidak pernah sekalipun seumur hidupku berada di dua persimpangan yang keadaanya lebih kurang,sama rata..di sebelah kiri ada duri,bunga,dan jalannya lurus.begitu juga jalan kanan.

Antara keluarga dan jemaah.antara keluarga dan umat.sebenarnya aku amat memerlukan kedua-duanya bukan sebaliknya.diriku hanya satu dan masa juga 24jam.dalam 1 masa,diriku hanya boleh berda di satu tempat dan satu kerja sahaja boleh dilakukan.tiada lain.ku harus memilih,mana yang terbaik untuk diri dan juga orang lain.
Jika ku pilih keluarga,ya.aku yang paling gembira,adik-beradik dan mak juga.walaupun mereka tidak luahkan tapi aku tahu mereka juga berperasaan seperti aku,ingin sentiasa bersama lagi pula masa semakin sedikit dihabiskan bersama kerana masing-masing punya rencana sendiri.malah,sekarang mak dan adik-beradik merencana yuntuk bersama-sama di tepi pantai,beristirehat,borak,meluangkan masa.sejujurnya,aku amat memerlukan mereka untuk menguatkan diri ini dan sebaliknya kerana kami sama-sama merinduinya.lagi pula,Rasulullah s.a.w pernah bersabda,”seorang perempuan tempatnya adalah di rumah”.Aku berusaha untuk meringankan kerja mak dan mendidik adik-adik.
Adakah tepat pilihanku?adakah aku menyusahkan orang lain?adkah aku memudahkan orang lain?
Jika ku pilih jemaah,aku juga gembira kerana aku telah menunaikan tanggungjawabku sebagai seorang insan.membantu orang lain,mendidik adik-adik yang baru merangkak,dan menguatkan kembali diriku untuk lebih tabah menghadapi dunia dengan mendengar pengsian-pengisian yang diberikan.Jemaah amat memerluka aku dari segi sokongan fizikal dan buah fikiran kerana kami sedikit.aku amat maklum tentang itu.adakah aku tdak menyahut seruan jihad di kala aku dipanggil?adakah aku ingin menjadi katak di bawah tempurung atau menghadapi krisis ‘3K’ di rumah?adakah aku seorang yng tidak takut cabaran?adakah aku tidak suka membantu orang lain?Jawapannya tidaaakkk.aku bukan orang sebegitu.aku kuat,aku boleh buat,aku pantas.
Aku tersepit dalam keadaan ini.Jika aku tanya pada diri,jawapannya tidak tahu.Kenapa?aku tidak pernah ada pengalaman seperti ini.mak tak pernah menghalang aku aktif berpersatuan,aku amat pasti tentang itu,tapi aku pula jadi ragu untuk membuat keputasan yang terbaik untuk diriku,bukan orang lain.tiada siapa yang menghalang dan tida siapa yang menyokong.neutral.tapi aku ragu-sangat ragu untuk membuat keputusan.
Manakah yang terbaik?


Sampai sekarang aku masih ragu.Ya Allah,berikanlah aku petunjuk.keadaan ini sangat membelenggu diri dan telah membawa aku jauh dari realiti.I’m not living in the moment.Allah,ini pengajaran untuk diriku.aku perlu tambah ilmu,pengalaman diri dan orang lain untuk menjadi orang yang lebih baik.mungkin bagi orang lain perkara ini remeh,tapi bagiku tidak.ia amat memberi tamparan hebat kepada diriku.Ya Allah,engkau telah tunjukkan bahawa penyerahan diri secara total dan tawakal kepadaMu adalah sebaik-baik perkara.ya,penyerahan diri.ISLAM AD-DEENI..
Wallua’alam.

p/s:sebenarnya tak nak post,tapi saya yakin pengalaman saya mungkin ada baiknya untuk orang lain..sharing is caring :)

3 comments:

  1. The first thing I can say here is to do Solat Istikhoroh which you may already have done it.. I believe there's a very big POWER in it.. yes, penyerahan diri secara total sgt2 betul which to me it equals to solat istikhoroh.. we let Allah alone to guide/show us the right path..

    People say "go with the flow" which in real case is the flow is actually determined by Allah.. It doesn't mean here that we are doing nothing, in fact we do what we can with what we have while we are still searching..

    In your case, follow your heart, if you feel you want to be with jemaah then do it.. if you choose to be with family then do it.. You mentioned above that the best place for woman is at home which is very true.. and there are also great women who did contribute for the ummah(other than family) like Aminah Assilmi..

    Either u're at home or outside, still both have their very own way in contributing for the ummah.. If at home, the one who produces and shapes the future generation is partly contributed by a woman..

    This is my current opinion.. Well,people change.. ;)

    ReplyDelete
  2. i feel home is the best place to 'muhasabah diri' about 3 basic questions of our life because the place is peaceful,comfortable and it just like heaven.

    my opinion regarding the hadith is actually to calm myself which was in dilemma and guilty..hehe..but it worked!!alhamdulillah..

    lazakia,make it faster.we are growing and always grow.i pray u'll find what you want ASAP.As we see,when the aim is determined earlier,the success also get to us in unexpected situation and early..amiiiinnn..
    (suggestion: b the best photographer and designer..you can stay at home,having tea with family while the work done online)

    ReplyDelete
  3. I believe in no rushing though what u say is not wrong either.. ;> Anyway, thanx for ur prayer..

    Actually, I know what I want i.e to be at home with family and at the same time have income.
    Yes, I would love to be as what u have suggested but I wonder then what should I do with what I've learned in Audiology field for 4 years? What is it for? Why did Allah put me here? I know there must be reasons behind it but I just can't figure it out YET. These are the things that sort of 'haunting' my mind.

    As for you, what you want to be is still can be categorized under one field but for me, photography or designer and audiology are two different world. There might be related, who knows but for now, I still can't see if there's any relation between them. Can you?

    However, there's nothing to worry about as I believe Allah is unfolding it for me bit by bit, and from time to time.. ;>

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...