Pages

Sunday, November 14, 2010

kebenaran itu....

bismillahirrahmanirrahim...


kebenaran itu berlapis-lapis..

abah selalu mengulang kata-kata ini dalam kereta. Abah selalu menceritakan tentang keadaan dunia dan sentiasa mengaitkannya dengan kata-kata ini..
teman-temanku,..apa sebenarnya yang ingin diperkatakan oleh abah?
sejak bergelar undergraduate student, banyak  yang saya lalui dan banyak pendapat yang saya dengar tentang suatu perkara. bagi saya, kata-kata abah sangat tepat apabila saya menilai dan menaakul perkara-perkara yang saya dengar.
orang ini berkata ini, orang itu berkata itu..bagi mereka, apa yang mereka perkatakan itulah kebenaran...
yup,semua orang mempunyai kebenaran sendiri..begitu juga saya..
tapi kenapa abah kata, ia berlapis-lapis?..bukan berbahagi-bahagi, bukan bulatan,.bukan yang lain2?
fikir...


fikir lagi...



fikir dan fikir...



akhirnya,..eureka!!!!

ia berlapis-lapis sebab dalam suatu kebenaran ada lagi kebenaran yang lebih tepat.ada lagi yang lebih jitu..ada lagi yang lebih benar :)...(pening x,huhu..)
yes, jadi bagaimana nak tahu kebenaran ini yang paling benar?

cari dan terus cari

kita nilai ia dengan mata hati..nilai ia dengan Islam..nilai dengan bertanya adakah ia mengikut sunnatullah?
(ini kebenaran bg diri saya,..anda pula bagaimana?)









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...