Pages

Wednesday, September 15, 2010

Kisah buah kelapa

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah..yahoooo!!!!!!hari ini dalam sejarah..dapat kupas kelapa tua.!!!

Ciri-ciri buah:
1) Besar,warna coklat,jatuh dari pokok
2) Liat,keras
3) Sangat mencabar untuk mengupasnya

Pada mulanya,mak minta kupas kelapa.okey..set..i try my best..tapi masyaAllah..susahnya.betapa liat kelapa itu..tengok mak kupas sebelum ni senang je nampak…bila buat sendiri,aduss..rasa nk tercabut tangan ni.mak cakap,"tak nampak rupa kupas pun"..haha..ye la,saya pun rasa macam 'bergaduh' je dengan kelapa itu..Akhir sekali,tak larat.saya bagi mak untuk menghabiskannya.

Kemudian,kelapa ke-2..saya bertekad buat sendiri.mak tunjukkan caranya dulu.Bermulalah cerita.

Saya berusaha sedaya upaya kupas kelapa,untuk buktikan saya pun boleh macam mak .Sementara itu, mak bercerita masa mak kecil-kecil dulu, inilah kehidupannya.mana ada main tuang saje santan yang dibeli macam zaman sekarang,.dan sesungguhnya dalam hati saya,betapa bertuahnya dapat mak yang serba boleh:) dari jaga anak sampai berkebun,masak pun best,pandai bawa kereta, apa-apa je.gelap pun tak takut.alhamdulillah..

Saya kupas punya kupas,makin cantik caranya..hehe..sukanya..kita kapak kelapa itu,tuih..kapak kelapa,tuih..begitulah seterusnya..akhirnya..berjaya!!!
Inilah kelapa saya..


Dan mak pun kagum tengok saya dapat buat walau tak sebaik dan sehebat mak..saya cakap," it's in my blood,mak :)"..dan "kalau mak boleh,anak pun boleh"…hehe...mak sambung," like mother,like daughter"..

Alhamdulillah..
Apa yang saya dapat dari 'KISAH BUAH KELAPA' adalah,apa sahaja yang kita nak jadi jangan cepat putus asa.Kita buat dan terus buat kerana practice makes perfect and nothing is impossible in this world because actually all in ours..tak dapat bayangkan kalau saya dah putus asa pada kelapa pertama...

Say," I can"" I can"" I can"" I can"" I can"" I can" berjuta-juta kali..dan I CAN CONQUER THE WORLD.

kelapa pun ada moral value ^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...