Wednesday, May 25, 2016

Bismillahirrahmanirrahim.

Waqt badal gaya.

Lakin me yaha huu.

I tried to change the environment with the hope that I can think clearly, get different perspective and able to think out of the box. I tried for a very long time with many changes, adaptation and improvement, I presume. But actually, without noticed, I drown myself to a deep hole which I feel suffocated with the life I created. I felt stuck, nowhere to go and really helpless.

Thanks Allah. Alhamdulillah. My prayer has been answered.

At one point, I give myself time to reflect, “Why don’t I go to the time the best of who I am?”.

Finally I make a U-turn, try to build up and create my old-own space; which the nature and environment brings the best of me, makes the ideas flow freely and give me the essence of life, warmth and tranquility. 

 > a desk
> a chair
> a computer
> a note book
> lots of pen
> wall (to put anything inside my mind)
> a window (to see the outer world)

that's all. No fancy table with beautiful flowers plus white telephone to call. Nope. ONLY up there.

my lovely space for my'self'

Yes, right. This is who I am. This is the correct place for me to unlock the innermost potential of whatever desirably I want to be.


I am strong. I am who I am. PERFECTION is the natural state.  


Thursday, March 3, 2016

Hidup selesa itu ujian

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini ambe dapat rasa sesuatu dengan masa.
Setiap saat adalah waktu terbaik muhasabah,waktu trbaik patah balik kepada Pencipta bila rasa hidup itu mudah..

Hidup selesa itu ujian.
Ujiannya lebih hebat dari hidup susah.kenapa?sebab kita jarang doa,kita leka dengan dunia,kita rasa sudah cukup segaLa-galanya sehingga tiba-tiba rasa diri sudah hebat .
Astaghfirullah.

Sunday, March 22, 2015

Bicara Hati

Bismillahirrahmanirrahim.
Semalam adik dan mak pulang dari shopping.
Tiba-tiba,adik tunjuk buku yang mengimbau kenangan lama. NOVEL:)
Novel BICARA HATI 2 karya Damya Hanna.
Ia adalah sekuel BICARA HATI (BH) yang telah melatih diri untuk menjadi pembaca tegar. Malah, ia adalah antara buku terawal yang dibaca dan dihadam dan muhasabah. Rare tak ??
Cuba bayangkan, bagaimana nak pupuk seorang remaja, umur lingkungan 13-16, berkepit dengan buku? Ini pandangan sendiri. NOVEL :-) baca kisah-kisah kehidupan.
Ok, back to topic. BICARA HATI (BH) adalah my FAVOURITE STORY sejak kenal apa itu novel.

Cerita ini mengisahkan tentang kehidupan pahit manis seorang wanita yang terjebak dengan perkahwinan kontrak. Dari situ, mulalah menelaah tentang perangai orang lelaki, perempuan, hukum tentang perkahwinan, keluarga,macam-macam lagi. Gaya penulisan Damya Hanna bagiku TERBAIK! Sebab mendidik pembaca. Damya, TAHNIA dan TERIMA KASIH kerana menulis dengan cara yang sopan dan tidak over (ini pendapat sendiri ye)

Tup2, BICARA HATI 2 depan mata. Memang layan terus. BH2 lebih matang. Ia bercerita tentang kehidupan wanita tersebut bersama keluarganya yang penuh tragedi, gimik dan suspens. Mana mungkin dendam lama boleh disambung oleh darah daging? Mana mungkin suami tidak marah jika isteri tidak redha akan taqdir? Mana mungkin si ibu tidak mengalir air mata bila mengetahui anaknya istimewa?
Terima kasih Damya kerana feeling umur 13-16 tahun ada untuk melihat hikmah penceritaan ini.
Pengajaran dari cerita ini JARANG didapati dari novel -novel sekarang yang
Suamiku......
.isteriku....
Teman lelakiku.....
Arghhh!!  kadang-kadang, ia tidak mencerminkan langsung Islam, paling kurang pun norma ketimuran. Yup, tahu ada realiti di sebalik setiap cerita, tapi di mana pengajaran untuk anak-anak muda?
Anak luar nikah, duduk sama-sama walau tak bernikah,isteri tinggikan suara pada suami, suami tak jalankan tanggungjawab, bergaduh sentiasa, percaya cakap orang luar, berprasangka, macam-macam lagi. Jadi, di mana solusinya? Di mana cara penyelesaian yang bijak?

Pengajaran cerita
▪ Allah adalah sebaik-baik perancang, kita rasa sakit sangat pada awalnya,tapi rupanya Allah bagi pelangi bila kita redha dan berfikir akan ketentuanNya
▪ tidak sesekali membuka aib suami isteri walau muka toye pergi kerja sampai kawan tanya,"kau ni kenapa?
▪ saling menghormati dan saling percaya satu sama lain
▪ keluarga saling mengusik, bergelak ketawa,sedih menangis bersama dan tidak menyalahkan
▪ mengangkat ajaran Allah dan Rasul supaya redha, hormat, percaya, tidak menuduh dan komunikasi berkesan
▪ komunikasi dan komunikasi dan komunikasi. Mendengar dahulu,kemudian bertindak balas.

Mak berpesan," perkahwinan bukan hanya ada 1 rasa iaitu cinta. Ia lebih dari itu iaitu TANGGUNGJAWAB DAN PERANAN SEORANG SUAMI @ ISTERI , disulam dengan 1001 rasa untuk berjuang dunia dan nikmat akhirat"

~adios :-)

Tuesday, November 11, 2014

today's word..PRODUCTIVE

bismillahirrahmanirrahim..

first time i heard this word, i really do not understand. businessman or someone who wants something always use this word, i assume.
it may does not change the way i think, but 'aista aista' (bit per bit), it catch my attention, it change how i look at A DAY.

i dont know the literal meaning of it, but what i do know now is we as a human being must be productive every single day, so our life will  become better day by day.
.it is because, productive means we do something worth,something which has outcome, a product, give value to our own small world or the whole world.
PRODUCTIVE- an adverb for product.

wow! how a word can change our world.
just keep reading and make sense of it.
adios~

how do i make sense?

bismillahirrahmanirrahim
alhamdulillah, as time goes on, i really enjoy reading and exploring books. it is kind of answers for my questions ever since. what i am searching in life seem to appear bit by bit. i keep on do'a, keen on telling Allah what's bothering me, what is the thing that i want.
i truly doa to Allah because He is The Most Giver.
books become my best friend. i read, i get insight.alhamdulillah.
quote by qoute i jotted down in my favourite notes, to make thoughts become things, to make dream become reality.

" kita memang ditaqdirkan untuk kaya, lebih -lebih lagi kita orang Islam" (sifu-Dr Azizan Osman)

" we can own all. it just we cannot own all at once" (oprah winfrey)

" be the Champion of our own life" (Donald Trump)

" if you want to be alive, make sure you die first and wake up again....jika kamu nak 'hidup', 'mati'kan kamu yang dulu (teragak2, tak buat2, banyak cakap) (Robert Kiyosaki)

" i want to be independent. i won't rely on others for my finance especially(kim kiyosaki)

"i want to make mak happy. i really want to bring her to Mecca for umrah and hajj"

the BIG WHY seems to appear.
Dr, Kim tought me how to get the answer accurately.
Take a deep breath, be calm, try as much as possible to connect with inner me.
Ask myself, "what i really want to do when i have financial freedom? what i really want in life? what is the things or person which become the most precious one in your life? what you want to give her?
as for my case, the BIG WHY is MY MOTHER.
i really want to give the most happiness in the world, i want to give what she really wants.
she is my everything. she raise me up wholeheartedly. since abah gone, she wakes up,and be more stronger to raise us,her 4 children.
i want to give her all. she is my keramat hidup ( as Dr said)😁

ya Allah, please hear my prayer. please make my dream to be millionaire and have financial freedom comes true. amiiiiiiiinnn

Wednesday, November 5, 2014

Sabah bah! (bahagian 1)

Hari  1 [ 031114]




bismillahirrrahmanirrahim
perjalanan pertama kali dalam  hidup ke negeri di bawah bayu. fuh,subhanallah,.teruja tidak dapat dikata. lagi pula niat ingin berjumpa dengan sahabat gembira menangis,berduka di sana.
awak tunggu saya ye :-)

trip kali ini sebenarnya sudah dirancang setahun lepas bersama geng 'jalan-jalan'. tiket kapal sudah ditempah awal, cadangnya Air Asia 'everyone can fly', pergi dan pulang.
alhamdulillah,lega hati, langkah 1 sudah selesai.

beberapa bulan berlalu.
musim berubah.
semua orang punya cerita masing-masing, terutama dunia kerja,dunia Audiologi.😅
aku juga.
sebelum ini, Audiologist di syarikat alat bantu dengar,lebih kurang setahun. walau sudah habis cuti tahunan, hanya kerana kawan-kawanku dan semangat berjalan meluap-luap, aku mesti minta cuti juga. (potong le gaji, takpe lah). duit simpanan pun dah ada.
tup-tup, bulan 7, muncul di emel tawaran bekerja di tempat lain.alhamdulillah..
erk,itu bermakna aku orang baru, dan orang baru takde cuti tahunan lagi selama 3 bulan. serba salah untuk minta cuti datang melanda, al  maklum.
plan 4 hari, tapi aku kuatkan hati minta 2 hari. 2 hari pun dah dup dap.integriti tu.  syukur alhamdulillah dapat cuti.

tapi 'burn' tiket pergi KK dengan airasia sebab cuti bermula hari ahad-selasa. (rancang dengan kawan-kawan bermula khamis- selasa).
alahai..
macamana nak kejar flight airasia dari kuantan?
fikir punya fikir, bincang punya bincang, hanya 1 jalan yang ada...naik MAS!
RM356 harga..ehem.
.......…................
Impian jadi kenyataan.




dulu aku pernah nyatakan, aku naik MAS. aku nak naik MAS.
alhamdulillah, perjalanan ke sabah dibawa oleh 'burung' putih biru.
kuantan-kuala lumpur (klia) - kota kinabalu.
Seronok tak terkata untuk pengalaman pertama kali.
siap ada tv lagi, tempat duduk pun luas,sedia makanan pula tu (untuk perjalanan melebihi 60 minit).
i feel good!! :-)

terima kasih MAS.














naik MAS 8000 kaki dari paras laut
naik MAS 14800 kaki dari paras laut..

song: zac brown band

Tuesday, September 30, 2014

K.A.M.I

Bismillahirrahmanirrahim

Jemaah,.   keperluan bagi setiap insan.
Jemaah .. kekuatan untuk mengembalikan zaman kegemilangan Islam.
Jemaah..  penting bila orang islam dimusuhi dan diperkotak-katik.
Jemaah..

Cuba  bayangkan satu lidi digunakan untuk menyapu lantai dewan seluas 50kaki*50 kaki, adakah lantai itu akan bersih? Mungkin bersih tapi mengambil masa yang sangat lama dan meletihkan.
Sekarang,bayangkan satu lidi tetapi dalam kuantiti yang banyak diikat bersama dan digunakan untuk menyapu lantai dewan yang sama, adakah ia mudah dan cepat?
Pasti semua setuju.

Satu lagi situasi, bayangkan seekor kambing biri-biri sedang leka meragut rumput di padang yang lapang dan luas. Dari kejauhan, terlihat seekor serigala mengintip dari jauh sambil menelan air liur dan matanya bersinar-sinar melihat kambing biri-biri yang gemuk,montel itu. Setelah berhati-hati melihat kiri dan kanan,serigala itu terus menerkam dan memakan kambing tersebut dengan lahapnya."wah,lazatnya".
Sekarang, bayangkan pula jika kambing biri-biri tadi leka meragut rumput di padang yang sama,rumput yang sama tetapi berada dalam kumpulan. Adakah serigala yang kelaparan berani menerkam kambing tersebut???
Pasti semua tahu jawapannya.
-------------------------------------------------------------------------

Dalam keadaan dunia dikatakan berada di hujung jari, semua orang tak kira tua muda,anak kecil,pedalaman,di bandar boleh mencari dan melihat segala apa yang berlaku di atas dunia ini. Dari bayi yang berada dalam rahim sehingga ke liang lahad, dari timur ke barat,utara ke selatan, segalanya boleh diakses dengan teknologi  canggih, terbaru dan terkini.

Remaja pula dikatakan seorang yang suka kepada cabaran, mencuba sesuatu yang baru, tidak tentu hala tuju hidup dan suka memberontak.

Jemaah, satu ikatan, satu badan yang terdiri daripada insan-insan biasa yang mempunyai impian luar biasa. Kekasih Allah,Rasulullah s.a.w juga berjemaah bersama sahabat-sahabat walau baginda dijamin Allah dari segi keselamatan, akhlak, agama.
Jemaah- keluarga, sahabat. Inniuhibullah (aku mencintaimu kerana Allah)
(jika memahami  nilai sebuah ukhwah,pasti kita takkan rela melepaskannya)

Dunia-remaja
 bagai magnet saling menarik antara satu sama lain. Jika bukan dunia yang diubah, pasti remaja itu yang berubah.
Jika baik, tak mengapa. Jika sebaliknya??

Jemaah-remaja-dunia
Jemaah menjaga remaja, remaja pasti memegang dunia.

Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan ALlah), sama ada dalam keadaan ringan, (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggung-jawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (dalam membela Islam), yang demikian amat baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.                                                                                                                                                                                                                                                                                                       (At-Taubah : 41)



WE CAN CONQUER THE WORLD
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...